Persian Braille

زمانی که چشم بی‌ناست و دست بینا

Persian Braille

زمانی که چشم بی‌ناست و دست بینا

Persian Braille
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

رسم الخط حروف الفبایی فارسی به بریل

شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱ ق.ظ | ریحانه کشاورزمطلق شیرازی | ۰ نظر

در خط بریل هم درست مانند خط بینایی کلمات با کنار هم قرار گرفتن حروف تشکیل می‌شوند. اما شکل حروف در خط بینایی زبان فارسی دارای یک تا چهار شکل ممکن است باشند در حالی که در خط بریل فارسی تنها حرف (الف) است که دارای دو نماد متفاوت است و باقی حروف تنها یک شکل دارند. برای درک بهتر این مورد یک مثلی می‌زنم؛ به حرف (غین) در این چهار کلمه‌ی توجه کنید:

⠮⠁ = غذا

⠗⠺⠗ = مغرور

⠍⠃⠇ = مبلغ

⠙⠁ = داغ

همان طور که مشاهده کردید ممکن است در رسم الخط بینایی فارسی حروف ما حروف چند شکلی داشته باشیم اما در رسم الخط بریل فارسی این اتفاق فقط برای یک حرف رخ داده و در باقی موارد تمام حروف تک شکل هستند.

بنا بر این قضیه شاید بتوان گفت آموزش حروف الفبا در پایه اول به کودکان نابینا کار بسیار سبک‌تری است از طرف دیگر آماده کردن قدرت لامسه برای دنبال کردن خط و خواندن تک تک نماده های کوچک بریل در مقطع پیش دبستان بسیار دشوارتر از آن است که افراد غیر متخصص انتظار آن را دارند و این سختی و دشواری در پایه آمادگی دو (پیش‌دبستانی) به اوج خود رسیده و پنج ماه پایانی سال که زمان تسلط مطلوب بر هنر بریل خوانی و بریل نویسی است بسیار بیشتر حس می‌شود. دقیقا در همین زمان‌هاست که کودک چون پیشرفت خود را حس می‌کند با علاقه بیشتر تمرین می‌کند و سختی کار تبدیل به یک تلاش لذت بخش می‌شود.

رسم الخط حروف الفبایی فارسی بریل

 
 

 

 

 

  • ریحانه کشاورزمطلق شیرازی

آموزش بریل

بریل

بریل فارسی

خط برجسته

خط نابینایان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی